טיפול בכתמי פיגמנטציה בעקבות חשיפה לשמש

בשנים האחרונות גדלה והתעצמה המודעות לנזקי החשיפה לשמש. קוסמטיקאיות פוגשות על בסיס יומי מטופלות המתלוננות על פיגמנטציה קשה וכתמי עור. לעיתים, מדובר בהזנחה של שנים וחשיפה ממושכת לשמש הישראלית החזקה. קרינת השמש העוצמתית מביאה להזדקנות מוקדמת של העור, הדבר מתבטא בכתמים על פני העור, הופעה מוקדמת של קמטים ורפיון העור. כקוסמטיקאית, עומדים בפנייך כלים רבים לסייע למטופלות שלך לשקם את העור ולטשטש את נזקי השמש.

נזקי השמש הקיימים

קרני השמש החזקות פוגעות בסיבי הקולגן בעור ואף גורמות לעיכוב ביכולת העור לשקם את הקולגן שנפגע. התוצאה היא, עור רפוי, דק ולא מוצק. הופעת הקמטים והקמטוטים לא מאחרת להגיע והעור מקבל מראה עייף, מבוגר וחסר חיוניות.

חשיפה ממושכת לשמש יכולה להביא למצבים דלקתיים בעור. העור, שאיבד מיכולת השיקום שלו, נפגע קשות ומתחיל הרס של מבנים בדרמיס- אלסטין, חומצה היאלרונית, קולגן וכלי דם. תופעת הנימים האדומים על שטח הפנים היא, בין היתר, כתוצאה מחשיפה לא מבוקרת לשמש.

פרט לנזקים בשכבות העמוקות של העור, חשיפה ללא הגנה מהשמש יכולה להביא למצב של כוויה ("שריפה") הנראית ומורגשת באופן מיידי. חלק מהכוויות עלולות להיות עמוקות ולהשאיר סימן, כתם, כהה שלא נעלם לאחר תהליך הריפוי של העור.

קרינת השמש ידועה ביכולתה להזיק באופן בלתי הפיך לעורנו ושלל הנזקים ודרגות החומרה ממחישים את חשיבות השמירה וההגנה על העור. הכרחי לשתף את המטופלות שלך בהשלכות הזנחת העור, בין אם זה על שפת הים, במכון השיזוף ואפילו בדרך לעבודה.

הגנה מהשמש ומניעת פיגמנטציה 

ראשית, נדגיש שבארצנו השמש חזקה גם בחורף. הגנה מפני קרני השמש חשובה גם בעונה הקרה ובעונות מעבר. בעיקר אם במקביל מבוצע טיפול עמוק עם חומצות לחידוש העור.

מקדם הגנה – מומלץ להשתמש במקדם הגנה עם מסנן קרינה גבוה, לפחות SPF-30 ומעלה. יש לחדשו מדי כמה שעות בכדי לשמר את יכולת ההגנה שלו. בשוק קיימות חברות רבות המציעות מקדמי הגנה בשלל גוונים, מרקמים ודרגות הגנה וניתן להתאים בקלות לכל לקוחה את מקדם ההגנה עימו תרגיש בנוח ותוכל להתמיד בשימוש בו.

לבוש – בקיץ הנטייה היא לבחור בגדים חשופים ומאווררים. זכרו כי לא רק עור הפנים עלול להיפגע מחשיפה לשמש אלא גם עור הגוף. כאשר יוצאים החוצה בשעות השמש, כדאי לשקול לבוש דק המכסה ככל הניתן את העור החשוף וכמובן לשים מקדם הגנה ייעודי גם לעור הגוף. להשלמת ההגנה, תמיד לצאת עם כובע רחב שוליים מהבית. העור שלך ושל המטופלות שלך- יודה לכן.

שעות חשיפה לשמש – לא תמיד אנו יכולים לקבוע מתי נצא ונהיה חשופים לשמש, אך כדאי לתכנן זמנים כך שלא נהיה בחוץ בזמן שקרני השמש חזקות במיוחד. מומלץ להימנע משהייה בחוץ בין השעות 12:00 ל- 16:00, בעיקר אם מדובר בשהייה ממושכת כמו פעילות בבריכה או בים ואפילו אימוני כושר במקומות פתוחים. הזכירו למטופלות שלכן שזיעה ומים מפחיתים את יעילות מקדם ההגנה ושוטפים אותו מהעור, לכן, במידה ושוהים בחוץ, בחום, חובה לתחזק את מקדם ההגנה לעיתים קרובות יותר.

טיפול ושיקום העור

כאשר תגיע אלייך מטופלת המעוניינת לטפל בנזקי השמש, הכרחי להסביר לה את ההבדל בין טיפול בעונת הקיץ לעומת הטיפול בעונת החורף. מאחר ובחורף קרני השמש חלשות יותר והחשיפה לשמש מועטה, ניתן לעשות שימוש בחומרים פעילים, חזקים ואפקטיביים יותר לעומת החומרים בהם ניתן להשתמש בקיץ.

טיפול בקיץ – הטיפול בקיץ הוא יותר טיפול מניעתי ולא משקם. טיפול עמוק בזמן חשיפה לשמש עלול להחמיר את מצב הפיגמנטציה ולכן אנו נדחה אותו לחורף. הפריט הכי חשוב ללקוחה הוא כמובן מקדם הגנה גבוה, עדיפות ל- SPF-50. במידה והלקוחה מתאפרת, מומלץ להציע לה בנוסף מקדם הגנה בצורת אבקה, פודרה, לשים כשכבת הגנה נוספת לעור. פעולה זו תגביר את ההגנה של העור מקרני השמש. ניתן לשלב בשגרת הטיפוח חומרים המכילים ויטמין C המסייע בעדינות בתיקון כתמי פיגמנטציה בזכות היותו נוגד חמצון. נמליץ כמובן על שימוש בקרם לחות קליל שיספק "אמבטיה של לחות" לעור וקצף ניקוי שאיננו מייבש, כדי לספק למטופלת שגרת טיפוח וניקוי טובה ונעימה.

טיפול בחורף – בעונת החורף, מתאפשר לקוסמטיקאית לבצע טיפולים עמוקים עם חומרים חזקים יותר. הטיפולים מתחלקים ל- 2: סדרת טיפולים עוצמתיים המבוצעים בקליניקה של הקוסמטיקאית בלבד וטיפולים ביתיים שנכנסים לשגרת הטיפוח של המטופלת. גם הטיפול בקליניקה וגם הטיפול בבית מבוססים על פילינג עמוק מחומרים או מכשירים מגוונים וחומצות מקלפות המחדשות את העור. כמובן שהטיפול הביתי הוא מתון יותר והקוסמטיקאית תדע להתאים חומרים למטופלת בהתאם לצורך. מאחר ומדובר בטיפולים חזקים במיוחד, הקוסמטיקאית תשלב, פרט לחומרים הפעילים, מקדם הגנה גבוה ולחות טובה ועשירה שתקל על תופעות הלוואי מהטיפול העמוק.

יש לציין, כי בשוק קיימים מספר תכשירי קוסמטיקה המכילים חומצות בריכוז נמוך מאוד ונטולי רטינול, שידוע בהיותו פוטוסנסטיבי (רגיש לקרינת השמש). תכשירים אלו מאושרים לשימוש בקיץ, אך עדיין מצריכים שילוב של מקדם הגנה גבוה והימנעות מחשיפה לשמש.

לסיכום, נזקי השמש הם רבים ומסוכנים. חלקם יופיעו באופן כמעט מיידי לאחר החשיפה וחלקם רק לאחר שנים רבות. הטיפולים הקיימים בשוק הקוסמטיקה והמדע מספקים תוצאות מדהימות ונראות לעין, אך עם זאת, לא יכולים להעלים את הבעיה. עור הנוטה לפיגמנטציה ישוב לסבול מהבעיה ברגע ששוב ייחשף לשמש. כדאי לתאם ציפיות עם המטופלת, להסביר לה את חשיבות מקדם ההגנה בשגרת הטיפוח, לפרט על ההבדל בין הטיפולים בקיץ ובחורף ולשקף עבורה מהן ההשלכות של הזנחת העור וחשיפתו לקרני השמש החזקות בארצנו.

אל תעצרו כאן

עוד מאמרים מעניינים